14 lis 2017

Ładowanie i sprawdzanie pojemności 18650

Ładowanie i sprawdzanie pojemności 18650

Ładowanie i sprawdzanie pojemności 18650

W Internecie, a szczególnie w YouTube można znaleźć tysiące sposobów, jak ładować i sprawdzać pojemność akumulatorów. Ja wybrałem metodę domową, w związku z tym, że nie dysponuje czasem na tyle, by działać na szeroką skalę. Przeszedłem po kilku sklepach komputerowych, wyszukałem około 100 starych baterii laptopowych, wraz z Jingke rozebraliśmy je na części. Mamy teraz ponad 600 sztuk 18650, z czego nic nie odrzucałem wiele, tylko te co miały 0 Volt. 


Ładowanie 18650

Ładowanie akumulatorów 18650

Sposób w jaki ładuję 18650 jest chyba najprostszy jaki można sobie wyobrazić. Kupiłem w sklepie elektronicznym kilka sztuk płytek do ładowania 18650. Dwie wykorzystuję do ładowania 18650, dwie zastosowałem do świateł rowerowych, o których napiszę w następnym artykule. Fajne jest to w tych układach, iż ładują one akumulatorek do wartości 4,14 V max. Co za tym idzie, obniżając wartość ładowania, zwiększa się ilość cykli ładowania, co przedłuża żywotność akumulatorów. Jeżeli ładuję jeden akumulator napięcie końcowe wynosi 4,17 Volta. Naładowane akumulatory odkładam na półeczkę i zapisuję datę naładowania, początkowe napięcie po wyciągnięciu z baterii laptopa, oraz napięcie naładowania. Taki akumulatorek czeka sobie kilka dni w kolejce do sprawdzenia pojemności. Jak się okazuje, nawet te 18650, które po odzyskaniu z laptopa miały napięcie 0,02V po naładowaniu większość z nich trzymają dobrze napięcie, a co najważniejsze potrafią mieć wciąż dobrą pojemność, bo powyżej 2000 mAh, choć najwięcej z nich ma około 1500 - 1700 mAh.
Uznałem, że w swoim rowerze będę wykorzystywał 18650 które mają pojemność od 1500mAh wzwyż. Te Które po leżakowaniu obniżyły swoje napięcie niestety odkładam do recyclingu. 
Chyba warto jeszcze powiedzieć, do ładowania używam zasilacza 6V 2,5 A, co daje zapas, a podwyższone napięcie pod obciążeniem wynosi 5,3V. Wcześniej używałem 5V zasilacza, który po obciążeniu dawał napięcie 4,7 V, a 18650 ładowały się do napięcia 4,03 V, co było zbyt niskie by sprawdzić dobrze pojemność. 

Sprawdzanie pojemności 18650

sprawdzanie pojemności 18650

Sprawdzanie, a raczej pomiar pojemności 18650 nie jest taki prosty. Tu trzeba zainwestować w coś co za nas sprawdzi pojemność automatycznie. Widziałem wiele metod, ale ta chyba jest najtańsza. Jedna taka płytka do pomiaru pojemności kosztowała na Banggood 14 zł z darmową przesyłką. Dorobiłem do tego zestawu radiatorek do odbierania ciepła z rezystorów mocy, grzały się niemiłosiernie. Dałem troszkę pasty odprowadzającej ciepło, tą co stosuje się w radiatorach na procesorze. Zasilanie jakie potrzeba to 5 V i 300 mA, Stara ładowarka do telefonu zdaje swoje zadanie, nie grzeje się pomimo, że działa 24 h na dobę. Napięcie kończące pomiar to 3 V. 
Tu kilka słów konkluzji. Jeżeli początkowe napięcie 18650 wynosi 4,14 V to po rozpoczęciu pomiaru, można od razu stwierdzić jaką pojemność posiada mierzony akumulator. Obciążenie wynosi 0,998 A. Gdy Rozpoczynam pomiar napięcie spada i w zależności od pojemności akumulatora wynosi około 3,86 V dla akumulatora który będzie miał pojemność około 1900 do powyżej 2000 mAh, gdy napięcie spada poniżej 3,35 V nawet nie fatyguję się do kontynuacji pomiaru, bo wiem, iż akumulator będzie miał pojemność poniżej 800 mAh, co w moim przypadku zastosowania nie będzie miała. Troszkę już tych 18650 przeszło przez moje ręce, stąd jakieś doświadczenie.

Teraz was zaskoczę.

Pomysł na ładowanie akumulatorów w drodze będzie inny niż zakładaliśmy na początku. Zamiast drogich paneli słonecznych, które dobrze działają tylko przy dobrym Słońcu, będzie silnik Stirlinga, który razem z wami tu zmontujemy z najprostszych materiałów jakie uda nam się znaleźć.
Dodatkowo napęd E-bike chcemy zrobić z silnika od samochodowych wycieraczek. 
Już teraz wyobrażam sobie ludzi patrzących jak z przyczepki wyciągamy silniki na " Świeczkę " i ładujemy nasze E-bike. 

No nic, tyle to na dziś, wiem że długo się nie odzywałem... proces ładowania i pomiar pojemności 18650 trwa i jest żmudny. Tu chciałem się tylko podzielić spostrzeżeniami. 
Jak wy to widzicie ? Stirling generator ? Jako koło zamachowe myślę wykorzystać Magneto ze skutera, jednak cewki nawinę sam. Silnik Stirlinga nie ma tak wielkiej mocy, my potrzebujemy tylko 5V i amper ile się da :)











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz